Najczęściej stosowane badania w bankach cz. II
Obserwacja – jako metoda gromadzenia informacji – polega na dokonywaniu spostrzeżeń w sposób zamierzony, planowy w celu znalezienia odpowiedzi na określone i wyraźnie postawione pytania. Na przykład obserwację można zastosować w badaniach zachowania pracowników banku w stosunku do klientów, w zbieraniu danych o liczbie klientów korzystających z urządzeń samoobsługowych, nasilenia ruchu klientów w różnych porach pracy banku. Z uwagi na konieczność zapewnienia obiektywizmu badań są one przeprowadzane najczęściej przez wyspecjalizowane firmy, a fakt i termin obserwacji nie są ujawniane osobom poddanym badaniom.
Wywiad należy do grupy metod opartych na procesie wzajemnego komunikowania się. Najważniejsza rola w tym przypadku przypada respondentowi, którego celowo wywołane odpowiedzi są zapisywane w kwestionariuszu przez ankietera. Wywiady osobiste z klientami są prowadzone w siedzibie banku bezpośrednio przez ankietera i najczęściej polegają na udzielaniu odpowiedzi na wcześniej przygotowane pytania, ale z możliwością zadawania pytań dodatkowych i dopasowania kolejności pytań do sytuacji.
Ankieta jest najbardziej powszechną i najczęściej stosowaną metodą gromadzenia informacji w badaniach marketingowych. Narzędziem w tej metodzie jest kwestionariusz ankietowy, który wymaga pisemnych odpowiedzi na postawione pytania. Badania ankietowe przeprowadza się wśród osób będących już klientami banku, wśród potencjalnych klientów oraz pracowników banku.