Krótki poradnik na temat publikacji

Żadna firma zajmująca się public relations nie zagwarantuje, że Twoje oświadczenie prasowe zostanie opublikowane lub że jego rezultatem z pewnością będzie wywiad lub artykuł. Jeśli jest inaczej, oznacza to, że kłamią, a z takimi firmami nie warto współpracować. Niektórych sztuczek handlowych będziesz się uczył latami, metodą prób i błędów. Najbardziej przydatne opiszę na stronach tej książki, abyś mógł od razu je wykorzystać. Wielu ludzi popełniało podobne błędy, Ty jednak nie musisz.

Wyczucie czasu jest szczególnie istotne. Jeśli wysyłając oświadczenie prasowe do gazety, spodziewasz się, że zostanie ono opublikowane w kolejnym numerze, prawdopodobnie rozczarujesz się. Nawet dzienniki, lokalne i ogólnokrajowe, przygotowują reportaże kilka tygodni przed publikacją.

Oto krótki poradnik na temat publikacji. Pamiętaj o poniższych wymogach czasowych, kiedy będziesz chciał zamieścić oświadczenie prasowe, które musi pojawić się o danym czasie.

– Aby wyświetlić w telewizji program dokumentalny, możesz czekać nawet rok. W przypadku programów typu chat-show czas ten jest krótszy. Najkrótszy okres oczekiwania jest w radiu, zwłaszcza lokalnym.

– Prześlij swoje oświadczenie prasowe pocztą priorytetową. Upewnij się, że na kopercie znajdzie się napis lub naklejka informująca o tym. Najlepiej prześlij oświadczenie pocztą e-mail.

– Wydawcy są zawsze zajęci. Zazwyczaj nie lubią odbierać poniedziałkowej poczty, gdyż ten dzień jest dla wielu z nich wypełniony obowiązkami. Najlepiej, aby Twoja przesyłka dotarła we wtorek, środę lub czwartek, w piątek bowiem energia wydawców jest na wyczerpaniu.

– Zastanów się dobrze, do kogo chcesz dotrzeć za pośrednictwem prasy. Jeśli chcesz przyciągnąć lokalnych klientów, nie ma sensu starać się o rozgłos w ogólnokrajowej prasie, skup się zatem na lokalnych mediach.

– Jeśli szukasz sprzedaży, sławy i chwały na ogólnokrajową skalę, Twoim celem niech będzie prasa ogólnokrajowa.

– Doszlifuj odrobinę swój cel:

– Określ swoją docelową klientelę pod kątem płci, zawodu, rasy, stanu cywilnego, statusu ekonomicznego, zainteresowań itd.

– Jeśli Twoimi klientami mają być grube ryby biznesu, nie ma sensu publikować oświadczeń prasowych w czasopismach typu Pani domu. Jeśli z kolei Twoimi klientami mają być pracujące mamy, nie reklamuj się w Forbesie.

– Istnieją również przydatne publikacje z dziedziny PR wychodzące raz do roku, które zawierają bogactwo informacji, nazwisk i adresów. Powinieneś je znaleźć w lokalnej księgarni lub bibliotece.

– Profesjonalne agencje PR w Wielkiej Brytanii korzystają z publikacji takich jak Willings Press Guide lub PIMS, jednak są one bardzo drogie i wcale nie są niezbędne. Warto jednak przejrzeć którąś z nich w bibliotece i zdobyć dzięki nim kilka wartościowych kontaktów.

– Czasami lokalna publikacja przyciąga zainteresowanie mediów ogólnokrajowych, bądź więc na to przygotowany. Być może nigdy Ci się to nie przydarzy, ale nigdy nie wiadomo!

Dziesięć wskazówek pomagających w prezentacji oświadczenia prasowego

Oświadczenie możesz wysłać pocztą lub zadzwonić do redakcji i zapytać, czy możesz wysłać je pocztą e-mail.

– 1. W miarę możliwości ogranicz się do jednego arkusza A4. Jeśli przekroczysz tę wielkość, zmniejszą się Twoje szanse na publikację oświadczenia. Wydawca poprosi o więcej informacji, jeśli będzie ich potrzebował.

– 2. Tekst umieść tylko na jednej stronie. Zastosuj podwójne ostępy między liniami.

– 3. Jeśli wysyłasz oświadczenie pocztą, wyślij tylko nieskazitelne, najwyższej jakości egzemplarze.

– 4. Umieść swoje nazwisko na każdym egzemplarzu (korzystając z edytora tekstu, użyj funkcji nagłówka).

– 5. Redaktor z miejsca rozpozna reklamę schowaną pod przykrywką oświadczenia prasowego.

– 6. Zdania i akapity muszą być krótkie.

– 7. Kilka razy sprawdź pisownię.

– 8. Unikaj fantazyjnych czcionek i krojów – najlepiej użyj czcionki Times New Roman w kolorze czarnym. Nie umieszczaj w oświadczeniu żartów, rysunków ani wykresów.

– 9. Jeśli wysyłasz oświadczenie pocztą, dołącz je do krótkiego pisma przewodniego. Pismo to powinno być nieskomplikowane i zaadresowane do konkretnej osoby. Nie zamęczaj redakcji pytaniami o to, czy oświadczenie dotarło. Jeśli zechcą je wykorzystać, poinformują Cię o tym.

– 10. Jeśli wysyłasz oświadczenie pocztą e-mail, na górze oświadczenia umieść swój adres, numer telefonu i inne dane kontaktowe. Oświadczenia nie przesyłaj w załączniku. Jeśli dysponujesz zdjęciami, nie wysyłaj ich, dopóki nie zostaniesz o to poproszony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *