Konspekt książki

Zacznij już teraz zbierać na swój temat materiały, jakie będzie można wykorzystać w konspekcie książki skierowanym do agentów i redaktorów, by zrobić na nich wrażenie. Niekiedy nota o autorze jest pierwszym tekstem, który czytają, rozważając daną propozycję.

Coraz częściej agenci wymagają, by autorzy mieli ustaloną pozycję w kraju. W przeciwnym razie nawet nie przeczytają ich konspektu. Szukają rozpoznawalnych autorów, którzy piszą artykuły i udzielają się w charakterze prelegentów. Książki takich ludzi łatwiej reklamować i sprzedawać.

Ważne jest stworzenie wersji elektronicznej i papierowej swoich osiągnięć. Długa lista przemówień, listy polecające od znanych, zadowolonych firm i klientów, wystąpienia w mediach oraz opublikowane artykuły, aktywny udział lub honorowe funkcje w prestiżowych stowarzyszeniach – wszystko to może ci pomóc w lansowaniu siebie i swojego dzieła.

Na końcu książki znajdziesz trzy bardzo dobre publikacje na temat pisania konspektu. W tym miejscu wystarczy poznać jego podstawowe elementy. Są to:

– koncepcja książki,

– informacje o książce,

– informacje o autorze,

– informacje o rynku,

– informacje o konkurencji,

– spis treści,

– streszczenia rozdziałów,

– przykładowy rozdział.

Napisanie konspektu powinno być pierwszym etapem pracy, nawet jeśli planujesz samodzielną publikację lub druk na życzenie. Opracowanie formalnego konspektu pozwala odkryć mocne strony koncepcji, jej ewentualne słabe strony oraz cechy, które wyróżniają książkę na tle konkurencji.

Najpierw zadaj sobie pytanie o rynek – określ, kim są odbiorcy docelowi oraz jakie mają potrzeby i wymagania. Jaki jest ich wspólny problem? Jak twoja książka może pomóc w jego rozwiązaniu? Rozpocznij od końca: wyobraź sobie, kto kupuje tę książkę i jakich rozwiązań i korzyści spodziewa się po lekturze.

Następnie przeanalizuj sytuację konkurencyjną. Pod jakim względem twoja propozycja różni się od innych książek na ten sam temat bądź je przewyższa? Określenie konkurencji na wczesnym etapie pracy pozwala nadać książce wyjątkowe cechy, odpowiednio ją ukształtować i dostosować do niszy rynkowej. Choć proces tworzenia konspektu może wydawać się pracochłonny, dzięki przygotowaniu spisu treści i streszczeń rozdziałów napisanie książki będzie już prostym zadaniem.

Paula Munier, dyrektor rozwoju produktu w Adams Media, tak mówi o tym, co chce znaleźć w konspekcie: „Chcę dostrzec dobrze przemyślaną koncepcję i zyskać pewność, że autor jest w stanie napisać tę książkę. Chcę przeczytać streszczenie książki, rozdział po rozdziale, oraz uzasadnienie autora, dlaczego jest odpowiednią osobą, by ją napisać. Chcę widzieć, że autor jest tak samo zainteresowany sukcesem książki jak ja. I wreszcie autor powinien udowodnić, że zna nasze publikacje, a następnie uzasadnić, dlaczego jego książka do nich pasuje”.

Colleen Mohyde, agentka literacka pracująca dla Doe Coover z Massachusetts, opisuje konspekt jako „hybrydowy rodzaj utworu”. „Z jednej strony – twierdzi – demonstruje umiejętności pisarskie autora. Z drugiej, jest to narzędzie sprzedaży. Konspekt to rodzaj zalotów. Autor uwodzi redaktora, pokazuje się z najlepszej strony, pragnie wywrzeć korzystne pierwsze wrażenie i obiecuje więcej. Osoba pisząca książkę musi w konspekcie wykazać, że ma wystarczająco dużo pomysłów, aby wypełnić dzieło, i podać kilka najlepszych, sugerując, że jest to tylko wierzchołek góry lodowej”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *