Wiedza biznesowa, finansowa, ekonomiczna. Szukasz firmy szkoleniowej?

Analiza funkcji marketingu

– W trakcie audytu funkcji marketingu musimy przeanalizować następujące czynniki:

– W jaki sposób firma kształtuje swój asortyment:

– czy są wprowadzane nowe produkty,

– jaką rolę odgrywa marka,

– jakie działania związane z produktem (lub usługą) są prowadzone przez firmę (unowocześnianie opakowań, kształtowanie jakości usług i tym podobne).

– Jak wygląda polityka cenowa:

– czy firma prowadzi badania cenowe,

– jak jest ustalana cena – koszty plus marża czy też kształtowana elastycznie, w zależności od sytuacji rynkowej,

– czy i jak stosuje się rabaty i promocje cenowe.

– Jak są kształtowane systemy dystrybucji:

– czy firma sprzedaje swoje produkty (albo usługi) bezpośrednio, czy przez pośredników (sklepy, hurtownie, agentów handlowych),

– jaka jest dostępność produktów i usług – czy dystrybucja ma charakter selektywny, czy też intensywny,

– czy prowadzi się badania funkcjonowania kanałów dystrybucji.

– Jak firma komunikuje się z rynkiem:

– jak są kształtowane budżety na działania promocyjne, ile firma wydaje co roku na komunikację marketingową,

– jakie narzędzia komunikacji są stosowane przez firmę – reklama, promocja sprzedaży (promocje cenowe, upominki, konkursy), public relations (artykuły prasowe, tworzenie wizerunku firmy i tak dalej), sprzedaż osobista (przedstawiciele handlowi, szkolenie sprzedawców), marketing bezpośredni (wysyłanie ofert, telemarketing, katalogi, teleshopping, Internet).

Na zakończenie audytu należ}’ sporządzić krótki opis podsumowujący działania w zakresie marketingu mix. Audyt marketingowy ma na celu określenie rzeczywistego stanu działalności firmy. W ten sposób uzyskujemy dane wejściowe do planu marketingowego. Danymi wyjściowymi będą już konkretne plany wdrożeniowe, kończące merytoryczną część planu (przedstawiono je w rozdziale ósmym).

Zobaczmy, jak opracować – krok po kroku – plan marketingowy, korzystając z szablonu zamieszczonego na CD-ROM-ie dołączonym do tej książki. W każdej części planu marketingowego można wyróżnić:

– część analityczną – wprowadzamy w niej odpowiednie dane liczbowe do arkusza kalkulacyjnego, co pozwala nam na samodzielne dokonanie obliczeń i analiz oraz ich graficzną prezentację,

– część opisową – zamieszczamy w niej krótkie komentarze do przeprowadzonych analiz lub przedstawiamy charakterystyki narzędzi marketingowych, jeśli narzędzia ilościowe mają ograniczone zastosowanie.

Pisanie planu marketingowego rozpoczynamy od uzupełnienia arkusza wprowadzającego do planu marketingowego. Arkusz ten zawiera pola do wypełnienia, przedstawione na ilustracji 2.3.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.